Zou u ShopAlike aan anderen aanraden?

Nee
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Ja
Feedback versturen
120
Wij stellen uw feedback op prijs
Feedback geven
Nee, bedankt.
Bedankt, uw feedback is verzonden
-
 

Terugkerende modetrends: Hoe gaat de mode van 2020 er uit zien?

Alles komt toch wel weer terug.' Met deze woorden hebben onze ouders wel vaker een kledingstuk uit de schappen van modehuizen gehaald. Wat wordt geadverteerd als een nieuwe aankomst, is vaak al goed en lang bekend bij oudere generaties. Nostalgische momenten wisselen zich af met grote verbazing over de bijna vergeten trend. Maar wat zijn modetrends en hoe komen ze tot stand? En wat zijn de trends voor de jaren 2020?

Hoe ontstaan trends eigenlijk?

Over het algemeen zijn er twee manieren waarop trends kunnen ontstaan: ten eerste door het zogeheten “trickle-down-effect” en ten tweede door het “bubble-up-effect”. Met het trickle-down effect wordt een look of een specifiek kledingstuk gecreëerd door populaire merken of exclusieve modehuizen. Deze look wordt gekopieerd door populaire modeketens zoals H&M of Zara en aangeboden aan een breed scala kopers. Dus de respectievelijke look wordt een trend. Typische voorbeelden hiervan zijn de tassen van Michael Kors of Balenciaga sneakers. Het "bubble effect" werkt daarentegen andersom: invloedrijke modeketens laten zich inspireren door de verschillende stijlen van jongeren en subculturen. Mode uit bijvoorbeeld de gothic-, punk- of skatescene wordt plotseling door de massa gedragen zonder de daarbijbehorende levensopvattingen of -benaderingen over te nemen.

Macro, micro of mega: welke trends zijn er en hoe lang gaan ze mee?

Er zijn veel theorieën te vinden over hoe vaak modetrends terugkomen en hoe lang ze duren. Sommige ontwerpers stellen modecycli vast, anderen pleiten voor een nogal onregelmatige heropleving van stijlen. Het is over het algemeen moeilijk te voorspellen hoe lang een trend zal duren. Feit is echter wel dat modetrends niet altijd alleen maar vluchtige fenomenen zijn. In het geval van megatrends blijft mode tientallen jaren bestaan en heeft het zelfs een impact op economische- en media-gebieden. Megatrends hebben een impact op het verbruik en veranderingen van onze waarden. Het zijn globale verschijnselen, maar ze hoeven niet overal even sterk uitgesproken naar voren te komen. Zo is duurzame mode bijvoorbeeld een van de opkomende megatrends van onze tijd.

Macro- en microtrends zijn subcategorieën die nogal beperkt zijn in tijd en in hoe ze werken. De microtrends gaan vooral over bepaalde producten die tijdelijk populair zijn en dan snel verdwijnen, zoals bijvoorbeeld wikkeljurken of broek met split.

Met reclame alom vertegenwoordigd, globalisering en digitalisering zijn er nu veel manieren waarop trends zich goed kunnen vestigen. Zo worden stijlen ook populair door bekende ontwerpers, influencers of modebloggers. Ook modieuze hoofdsteden blijven uiteraard een sprankelende bon voor trends dankzij hun fashion weeks, bekende ontwerpers en grote modehuizen.

We vroegen onze expert, Linda Mata, hoe de modetrends van de jaren 2020 er precies uit zullen zien. De mode-adviseuse is een uitgesproken minimalist en geeft seminars over hoe mode ons leven beïnvloedt. Ze vertelt ons ook welke kledingstukken we zeker als tijdloze klassiekers moeten houden en geeft tevens een interessante voorspelling van de trends die ons de komende jaren te wachten staan.

Deze 4 belangrijke trends zullen ons vergezellen in 2020

Of het nu uitlopende broeken of minirokjes zijn, sommige trends uit vroegere tijden zijn al langere tijd onze favorieten. Als we de belangrijkste modetrends in 2020 bekijken, herkennen we enkele looks uit andere decennia.

  1. De jaren 80 hebben hier de broek aan: mom jeans met hoge taille

De jaren 80 zijn al geruime tijd niet te stoppen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een modieus boegbeeld uit dit decennium nu onze garderobe binnendringt: de

mom-jeans met hoge taille
. Mata legt uit: “In de jaren 80 braken ze verkooprecords. In die tijd had elke jonge vrouw een jeans met hoge taille. ' Nu heeft de trend ook 2020 bereikt en dat zal dat ook nog wel zo blijven. "Zolang rondingen populair zijn, zullen jeans met hoge taille ons blijven vergezellen."

  1. Met pofmouwen wordt het volume in 2020 op de schouders genomen

Pofmouwen sieren alles wat maar mogelijk is in 2020: jurken, blouses, overhemden en jassen worden heerlijk opgepoft. Komt deze trend niet bekend voor? Mata legt uit: “We zagen ze al in het Victoriaanse tijdperk en in de jaren 40, maar pofmouwen kwamen pas echt op gang in de jaren 80. De trouwjurk van prinses Diana was ermee versierd en de volumineuze mouwen kunnen ook worden bewonderd in verschillende Disney-films (zoals de trouwjurk van Arielle).”

  1. Mooi met randjes: Sandalen met vierkante neus

Square Toe Sandalen zijn sandalen met een vierkante neus. Deze sandaalvorm, die begon in het oude Japan, en van wel 1790 tot 1940 gedragen werd, was enorm populair. Maar deze stoere hoekige sandalen genoten in de jaren negentig van de vorige eeuw verreweg hun grootste populariteit. Sandalen met vierkante neus en een gekleurde zonnebril waren een must voor praktisch elk meisje. Ze keerden aan het einde van de jaren ‘10 plotseling terug in het straatbeeld en er word verwacht dat ze hun ongekende populariteit doorzetten in de jaren ‘20.

  1. Wat je moet weten: Witte kleding wordt begeerd

De onvergetelijke

witte jurk
van Kate Moss uit de jaren 90 wordt in de jaren 2020 weer sociaal acceptabel gemaakt door sterren als Jennifer Aniston en Dua Lipa. Casual, praktisch en vrouwelijk is alles wat vrouwen deze zomer nodig hebben.

Influencer HeyJulie met mom-jeans, zwarte pullover em zwarte chelsea boots
© 2020
HeyJulie

Deze modeklassiekers moet je in je kast blijven bewaren

Sommige modetrends komen en gaan, maar de basis blijft. Omdat duurzaamheid een steeds belangrijkere rol speelt, is het de moeite waard om in deze evergreens te investeren, omdat ze trendonafhankelijk zijn en je ze altijd kunt dragen. Hier zijn een paar kledingstukken die elke vrouw in haar kast moet hebben om er altijd trendy en stijlvol uit te zien:

  • Zwarte jurken
  • Blauwe Jeans
  • Witte katoenen T-Shirts
  • Beigekleurige Pullovers
  • Beigekleurige Pumps
  • Zwarte Blazers
  • Zwarte broeken
  • Cremewitte Bloesen
  • Zwarte handtassen
  • Nette zilversieraden
  • Zwarte pencilrokken
  • Witte Sneakers
  • Regenjassen
  • Zwarte wolmantels
  • Spijkerjasjes

De vuistregel van Linda Mata voor een garderobe vol tijdloze favorieten is: "Houd het simpel en investeer in natuurlijke kleuren zoals beige, zwart, wit, licht en donkerblauw, grijs, bruin of crèmewit."

De toekomst van mode: focus op duurzaamheid

Wat al langer geaccepteerd wordt in andere bedrijfstakken, komt nu langzaamaan ook naar voren in de modebranche: duurzaamheid is meer dan ooit in trek en recycling en upcycling worden steeds trendier. "Mensen worden gevoeliger voor de herkomst van hun kleding en de vraag naar natuurlijke stoffen neemt toe", legt de mode-expert uit. “

Duurzame mode wordt de komende jaren erg populair, grote modemerken investeren al in ecologische productlijnen
. Mensen zijn op zoek naar hoogwaardige en eerlijke kleding. Fast fashion past zich nu al aan deze behoeften aan en ondersteunt ook milieuprogramma's.”

Mijlpalen in de mode: hoe ziet de erfenis van de mode van 2020 eruit?

Zoals eerder vermeld, maken consumenten en fashionista's zich nu meer dan ooit zorgen over de effecten van fast fashion op de mens en het milieu. De zelfverklaarde minimalist Mata ziet dit decennium als een decennium van heroverweging en verandering: “Persoonlijk denk ik dat meer mensen een minimalistische stijl aan zullen nemen en liever investeren in kwaliteit dan in kwantiteit. De jaren 2020 worden het decennium van duurzame, ethische en minimalistische mode. ”

Linda Mata wierp ook een snelle blik op de kristallen modebol en voorspelt dat de scandinavische landen pioniers zullen worden in de mode. Foto's van de modeweek uit Oslo, Kopenhagen en Stockholm hebben haar overtuigd. Ze ziet ook Duitsland en Engeland ver vooruitlopen op andere landen. Dit terwijl landen als Zwitserland blijven een nogal conservatief modeperspectief houden, net als sommige Oost-Europese landen of de Balkan.

Wat is persoonlijk jouw favoriete modecyclus?

Mata vertelt ons: “Ik ben een kind van de jaren 90, dus ik hou van de trends van de jaren 90. Misschien omdat ze me aan mijn jeugd herinneren en iets nostalgisch losmaken. Ik bewonder echter de glamour en luxe stijl van de jaren 20. Ik ben dol op de revolutie van vrouwen die loszittende kleding begonnen te dragen, korsetten uittrokken en de lengte van jurken verkortten. ” De mode-adviseur ziet de gouden jaren 20 ook als een van de belangrijkste decennia in de modegeschiedenis. Omdat met de stijgende populariteit van film- en filmsterren het onderwerp mode in beeld kwam. 'Mensen als Edward Bernays, de neef van Freud, begonnen rijke vrouwen te promoten met luxe kleding. Hij was de eerste die glamour, roem en schoonheid associeerde met modieuze kleding voor gewone mensen. Vrouwen gingen naar modeshows en wilden op filmsterren lijken door dezelfde outfits te kiezen. ”

Conclusie: zijn modecycli een mythe of komen de trends altijd terug? Als je naar de jaren 2020 kijkt, kun je duidelijk zien hoe oude kennissen hun weg weer hebben gevonden op de catwalks en in grote modeketens. Of het nu mama jeans of pofmouwen zijn, veel trends zijn populair en niet onbekend bij ons. Hoe lang een trend duurt, of deze nu snel of aanhoudend is, varieert. Als je zeker wilt zijn van je garderobe, is de beste keuze de tijdloze klassieker. Deze zullen hoe dan ook nog steeds populair zijn in de jaren 2030.

Linda Mata

Fashion consultant en minimalista

Linda organiseert online en offline seminars waar mensen leren hoe kleding ons beïnvloedt en welke invloed mode heeft op ons leven.

Laat je inspireren

Zin in mode? Welkom bij ShopAlike. Hier vind je eindeloos veel inspiratie en stylingtips. Relax, en laat je inspireren!

feedback
Naar boven